Pentru ca in ultima vreme am vazut ca numarul iubitorilor de M72-uri a crescut, dar in acelasi timp am observat cu tristete ca anumiti diletanti si-au baituit motocicleta intr-un verzui anost si bat toba pe diferite canale de comunicatie ca au in posesie un M72 militar, fara macar sa cunoasca 2-3 elemente care diferentiaza modelele intre ele (in fapt, chiar si M72-ul Zis, primul model militar, se diferentiaza de cele care apar incepand cu sfarsitul anului 1943), am facut cateva poze la cadrul de atas, primul model, care a echipat M72 Zis incepand cu anul 1941 pana in anul 1943. Spre sfarsitul acestui an, motocicleta primeste un nou tip de cadru, tot rigid, dar cu bara peste aripa, structura roata-ax devenind un pic mai robusta. Cel de-al doilea tip de atas echipeaza de asemenea motocicletele militare, fiind folosit initial la Harleyurile WLA si UL primite de catre Armata Rosie ca ajutor de razboi de la Statele Unite.
Primul tip de cadru de atas este copiat intregral de la cadrul de atas folosit la BMW R71 sau R61.
Totodata, nu pot sa nu zambesc amar cand aceeasi diletanti isi proclama restaurarea suprema, prin mutilarea unui bloc motor pentru a trece motocicleta de la 6V la 12V. "Curat restaurare" ar spune nenea Iancu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu